مرده ای که با سه شیره شیررضا از مرگ بازگشت

سه شیره شیررضا، ملاس (یا پتک در بازار مصرف بریتانیا) یک اصطلاح کلی برای آب غلیظ نیشکر یا چغندرقند یا شکر نیشکر خام در محلول غلیظ پس از حذف مقادیر مختلف ساکارز است.

ملاس نیشکر مهمترین ملاس غذایی است. ملاس چغندرقند و نیشکر هر دو برای خوراک دام و به عنوان منابع تخمیر الکل اتیلیک و سایر مواد شیمیایی استفاده می شود. این کاربردها به طور گسترده در ادبیات توضیح داده شده است و در اینجا مورد بحث قرار نگرفته است.

پیشرفت‌های اخیر در فناوری، برخی از محصولات غذایی ملاس چغندرقند را ممکن ساخته است. اینها در حال حاضر به تعداد محدود موجود است.

چندین اصطلاح رایج برای ملاس به شرح زیر تعریف شده است. ملاس بلک استرپ محصول جانبی یک کارخانه نیشکر یا پالایشگاه شکر خام است. این مایع چسبناک تیره و سنگین است که پس از مرحله نهایی کریستالیزاسیون شکر باقی می ماند که از آن هیچ قند دیگری نمی توان با روش های معمول از نظر اقتصادی متبلور شد.

انواع نوار سیاه بیشتر توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) به عنوان برتر، معمولی یا کاربردی تعریف شده است، اما اینها تعاریف آماده برای مواد با درجه خوراک هستند.

ملاس نیشکر با موفقیت در تولید تجاری بوتانول در آفریقای جنوبی (محصولات شیمیایی ملی (NCP) Germiston، آفریقای جنوبی) تا اوایل دهه 1980 مورد استفاده قرار گرفت. متأسفانه تخمیر بوتانول به دلیل کمبود ملاس ناشی از خشکسالی شدید متوقف شد.

ملاس حاوی تقریباً 50 درصد ساکارز است که می تواند توسط کشت های تولید کننده بوتانول به گلوکز و فروکتوز هیدرولیز شود. کار با این بستر آسان است زیرا قبل از تخمیر فقط به رقیق شدن نیاز دارد. تعدادی از انواع ملاس وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد، از جمله ملاس چغندر، بند سیاه و ملاس معکوس (تست بالا).

ملاس با آزمایش بالا محصولی است که از تغلیظ آب نیشکر شفاف شده تا دمای تقریباً 85 درجه بریکس به دست می آید. تا حدی با آنزیم اسید یا اینورتاز معکوس می شود.

ملاس با آزمایش بالا از آب نیشکر به جای شکر تولید می شود، نه به عنوان محصول جانبی تولید شکر. ملاس با آزمایش بالا که به نام‌های ملاس فانتزی، شربت معکوس نیشکر یا ملاس آب نیش نیز شناخته می‌شود، محصولی ممتاز است که محتوای قند بیشتری دارد و طعم معطرتری نسبت به بلک‌تسپ دارد.